Návod hry Ikariam

Na návodu se pracuje, proto posím omluvte nepřesnosti a chybějící údaje.

I. Úvod

II. Rozvoj města

III. Kolonizace

IV. Výzkum

V. Pozemní boj

VI. Námořní bitvy

VII. Strategie boje

VIII. Obchod

IX. Budovy

X. Náboženství a zázraky

XI. Diplomacie

I.Úvod

 

Ikariam je jednou z nejoblíbenějších prohlížečových her. Nabízí spoustu možností a herních taktik jak rozvíjet své imperium. Tento návod by vám měl pomoci se základními kroky.

Základy herního rozhraní

body

 

II. Rozvoj města

 

                Hráč po bezplatném zaregistrování dostane město na náhodně zvoleném ostrově. Začíná pouze s Radnicí na úrovni 1. Ze začátku hráč může stavět pouze některé budovy a mimo jiné také Akademii, ve které lze provádět výzkumy nezbytné ke stavbě dalších budov, vojáků a lodí. Hlavní suroviny na stavbu většiny budov jsou dřevo a mramor. Více informací v sekci Výzkum. Na stavbu Akademie je potřeba dřevo a krystalické sklo. Pro stavbu a výcvik jednotek je potřeba kromě financí dřevo a síra, pokud tedy není hráč orientován přímo na armádu, nebude ji v začátcích potřebovat. Suroviny se těží v dole, který je společný pro všechny hráče daného ostrova, je potřeba přispívat dřevem na jeho rozšíření, každým rozšířením vzrůstá kapacita dolu. Ale přispíváním na doly a pilu bych vám doporučil až trochu rozvinete své impérium. Na ostrově se rovněž kromě dolů nachází svatyně, o nich pojednává samostatný odstavec níže v sekci Náboženství. Finance slouží pro údržbu měst, stavbu obchodních lodí, údržbu jednotek a obchod. Obchodovat lze také výměnou jisté suroviny za jinou, záleží na dohodě mezi hráči.

 

                Pro rychlí rozvoj města potřebujete samozřejmě obyvatele. Jeden obyvatel. Který není zaměstnán těžbou, výzkumem nebo v chrámu vám do pokladny přináší 3 zlatky/hodinu. Pokud pošlete obyvatele do pily nebo dolu těžit suroviny (dále jen dělník) neplatí do pokladny nic, ale také vás nic nestojí. Stejné je to i u knězů v chrámu. Pokud obyvatel je umístěn do Akademie (dále jen vědec) stojí vás 6 zlatek/hodinu.

 

Poznámka: Pokud se vám rapidně snižuje stav zlata stačí pouze odvolat dělníky z pily a dolu a vědce z Akademie. Tím si zajistíte příjem zlata. Důvodem rychlého úbytku zlata může být nízký počet obyvatel nebo vysoká údržba jednotek.

 

            Růst nebo úbytek obyvatelstva způsobuje spokojenost ve městě. Pokud klesne spokojenost obyvatel do záporných čísel, obyvatelé opouštějí vaše město. Spokojenost je zobrazena při náhledu do budovy radnice, stejně tak jako údaj o migraci obyvatel. Ke spokojenosti se vlastně dá říct, že její model je velice primitivní, každý občan je minusovým bodem pro celkovou spokojenost. Máte-li tedy spokojenost v plusové hodnotě, budete mít přírůstek obyvatel do doby než se dostane spokojenost na nulu. V náhledu je vidět i indikátor rychlosti růstu obyvatel za hodinu. Ten je odvozen od velikosti spokojenosti. Když je spokojenost neutrální růst je velmi malý až nulový, ale v opačném případě při euforii, máte růst obyvatel obrovský. Nezapomínejte, že musíte mít dostatečnou ubytovací kapacitu, kterou zvyšujete rozšiřováním radnice. Spokojenost neustále zvyšujte výstavbou hostince ve svém městě a podávání vína obyvatelům. Samozřejmě čím více lidí, tím je potřeba vylepšit úroveň hostince a podávat více vína za hodinu. Další možností je po vyzkoumání oboru Kulturní Výměny výstavba muzea, už jeho samotná přítomnost ve městě přináší pevný bonus, který lze nadále zvyšovat výměnami exponátů s jinými hráči. Každý z exponátů vám zvýší spokojenost obyvatel. Kromě těchto možností jak zvýšit spokojenost další jiné neexistují, každé město má pouze pevně daný bonus který se nemění (u hlavního města je o něco vyšší oproti koloniím), plus zcela nepatrný bonus za výzkum.

 

Poznámka: Nezapomeňte, že úbytek obyvatel může způsobit korupce (viz. Kolonizace) a výcvik jednotek. Každá jednotka stojí nejen suroviny, ale určitý počet obyvatel, tzn. že po zadání výcviku se vám sníží počet obyvatel dle toho kolik a jaké jednotky jste zadali vycvičit.

 

Jak nejrychleji rozjet ekonomiku aneb jak začít?

V Ikariamu je zlato až druhotná surovina, proto pokud můžete, investujte vše do těžby.

1. Nahrňte veškeré pracovníky na těžbu dřeva (do pily)
2. Dejte stavět akademii a opět využijte maximum pracovníků.
3. Budujte akademii a zkoumejte dokud nedosáhnete levelu kdy jsou potřeba krystaly, výzkum směřujte pokud možno k "Bohatství"
4. Hlídejte si, zda se vám vejde populace do hlavní budovy a kdyžtak přistavte (za každého pracanta máte 3zlatky nebo 1surovinu když těží)
5. Začněte budovat kontakty na okolních ostrovech. Budou potřeba krystaly pro stavbu akademie a mramor pro stavbu dalších budov (tak si předem domluvte výměny). Pro obchod bude třeba mít obchodní přístav, tak ho postavte a klidně i 2 lodě.
6. Po výzkumu bohatství vyzkoumejte ihned "vinařský lis" zajistí vám obrovský růst populace
7. Začněte pokukovat po výměně vína a postavte hostinec

 

Stavějte hlavně akademii a zkoumejte, vědecký pokrok bude hodně cenný!
Zajistěte si neomezeně vína! Díky vínu vaše populace poroste několikrát rychleji - tj více peněz, více surovin a rychlejší postup.

Útoků se v podstatě bát nemusíte, ale hradby a kasárny určitě postavte, pokud budou zbývat nějaké finance, tak i pár vojáčků (pro jistotu) a jednu válečnou loď, která bude střežit váš přístav. Nejde ani tak o to ubránit se, ale udělit ztráty nepříteli, ten si pak vybere jiné cíle a máte klid.

Postavit truhlárnu, architekta, vinný lis

III. Kolonizace

                Pro založení kolonie potřebujete mít dokončený výzkum Expanze. Je vhodné zprvu založit kolonie tak, aby jste měli příjem od každé luxusními suroviny. Tím se stanete surovinově nezávislými.

 

                Důležitým faktorem výběru vhodného ostrova je počet měst ostatních hráčů na ostrově a jejich velikost. Větší velikost znamená hrozící nebezpečí útoků. Ale na druhou stranu čím více je na ostrově aktivních hráčů, tím více jsou rozšířeny pila a důl (a ty už v pozdějších fázích nestojí hubičku).

           

            Vyzkoumejte Expanzi (Mořeplavectví), která vám dovoluje postavit palác a kolonie. V hlavním městě potom postavte Palác. Po vybudování Paláce můžete založit kolonii. Pro založení kolonie je třeba 40 obyvatel, 9.000 zlatých, 1250 dřeva a 3 obchodní lodě. Pokud vše potřebné máte stačí už jen vybrat si ostrov, volnou pozici (žlutá vlaječka) a potvrdit založení kolonie. Není to levná záležitost a to ještě nesmíte zapomenout na nějakou tu surovinu navíc, aby se rychleji stavělo. Ve vesnici bude zprvu málo lidí a velká korupce. To zapříčiní velké záporné částky financí a zápornou spokojenost obyvatelstva. Po pár základních rozšířeních (Radnice, Akademie, Sklad, ...) určitě postavte i Guvernérovu rezidenci, tím odstraníte korupci.

 

                Pro založení další kolonie potřebujete zvýšit lvl Paláce. Počet kolonií, které můžete založit odpovídá počtu úrovní Paláce (jedná se o počet kolonií, ne měst+ tzn. hl. město + kolonie = 1.lvl Paláce; to samé platí v případě Rezidencí Guvernéra). Nezapomínejte, že v koloniích je důležité mít postavené Guvernérovi rezidence na lvl rovnajícímu se počtu kolonií. Pokud by jste tak neučinili, měli by jste ve svých městech korupci. Ta vám snižuje spokojenost obyvatel i efektivitu těžby. Snažte se korupci vyhnout za každou cenu, proto založte kolonii až budete mít rozšířené všechny rezidence ve svých koloniích.

 

Poznámky: korupce se dá ve spokojenosti ošálit tím, že budete zvyšovat úrovně hostince a muzea. Tím zvýšíte spokojenost ve městě a částečně vyřešíte problém s korupcí. Ale stále máte sníženou efektivitu těžby. Pokud budete postupovat takto, stačí pak již rozšířit Rezidenci Guvernéra a rapidně se vám zvýší spokojenost.

IV. Výzkum

                Vybudujte Akademii a umístěte do ní vědce. Vědci vám budou produkovat Body výzkumu, kterými potom dokončujete výzkum. Po dokončení výzkumu Experimenty získáte možnost kupovat si Body výzkumu za krystalické sklo.

 

                Až dokončíte všechny výzkumy daného oboru, čeká vás výzkum Budoucnosti, tento výzkum můžete zkoumat opakovaně bez omezení. Opakovaným výzkumem zvyšujete jeho úroveń a získáváte opakovaně jeho efekt a i body do svého hodnocení.

 

Základní přehled všech výzkumů:

 

Mořeplavectví :

  • Truhlařina – Dovoluje stavbu Truhlárny
  • Palubní Zbraně – Dovoluje výrobu balistových lodí v loděnici
  • Lodní Údržba - Efekt: O 2% nižší údržba lodí
  • Ponor - Rychlejší lodě při menším naložení
  • Expanze – Dovoluje stavbu paláců a zakládání kolonií
  • Cizí Kultury – Dovoluje stavbu Ambasád
  • Dehet - Efekt: O 4% nižší údržba lodí
  • Trh - Dovoluje: Obchodní Dohody
  • Řecký Oheň - Dovoluje: Budování plamenných lodí
  • Protizávaží - Dovoluje: Budování katapultových lodí v loděnici
  • Diplomacie - Dovoluje: Vojenské Dohody
  • Námořní Mapy - Efekt: O 8% nižší údržba lodí
  • Systém Parního Kola - Dovoluje: Stavbu parních beranidel v loděnici
  • Přídavné Dělo - Dovoluje: Stavbu dělostřeleckých lodí v loděnici
  • Budoucnost Mořeplavectví - Efekt: O 2% menší údržba lodí

 

Ekonomie :

  • Konzervace - Dovoluje: Stavbu Skladiště
  • Kladka - Efekt: Stavba budov o 2% levnější
  • Bohatství - Efekt: Umožňuje těžbu luxusního zboží a stavbu obchodních přístavů
  • Vinařský Lis - Dovoluje: Stavbu hostinců
  • Vylepšené získávání zdrojů – Dovoluje: Stavbu Hájovny, Kameník, Vinařství, Věže alchymisty a Sklárny
  • Geometrie - Efekt: O 4% nižší cena budov
  • Architektura - Dovoluje: Pracovna Architekta
  • Svátky - Efekt: Zvýšení spokojenosti ve všech městech
  • Kulinářské Speciality - Dovoluje: Trénink Kuchařů v Kasárna
  • Pomocné Ruce - Dovoluje: Přetěžování surovin a akademie
  • Vodováha - Efekt: O 8% nižší náklady na stavbu budov
  • Vinné sklepy - Povoluje: Stavbu Vinného sklepa
  • Byrokracie - Dovoluje: Bonusovou stavební plochu ve městech
  • Halda -  Umožňuje stavbu hald
  • Utopie - Efekt: +200 ubytovací kapacita, +200 spokojenost v hlavním městě
  • Budoucnost Ekonomiky - Efekt: +10 spokojenost a +20 maximální možný počet obyvatel v každém městě. Vynásobeno každou úrovní tohoto výzkumu

 

Věda :

  • Kopání Studen - Efekt: +50 ubytovací kapacita, +50 spokojenost v hlavním městě
  • Papír - Efekt: O 2% více bodů výzkumu
  • Špionáž - Dovoluje: Stavbu úkrytů
  • Náboženství – dovoluje stavbu Chrámu a  užívání zázraků
  • Inkoust - Efekt: O 4% více bodů výzkumu
  • Vynález - Dovoluje: Stavbu dílen
  • Kulturní Výměny - Dovoluje: Stavbu Muzea
  • Anatomie - Dovoluje: Trénink Doktorů v Kasárna
  • Optika - Povoluje: Budovu Optik
  • Experimenty – Umožňuje nákup výzkumných bodů za krystalické sklo
  • Mechanické Pero - Efekt: O 8% více bodů výzkumu
  • Ptačí Let - Dovoluje: Gyroptéra
  • Potrubní Pošta - Efekt: O 1 zlatý menší údržba každého vědce
  • Přetlaková Komora - Dovoluje: Výstavbu ponorek v loděnici
  • Archimedův Zákon - Dovoluje: Budování Bombardérů v Kasárna
  • Budoucnost Vědy - Efekt: O 2% více bodů výzkumu

 

 

Armáda :

  • Suché Doky - Dovoluje: Stavbu Loděnice
  • Mapy - Efekt: O 2% menší údržba vojáků
  • Profesionální Armáda - Dovoluje: Trénink šermířů a falang v kasárna
  • Obléhání - Dovoluje: Stavbu beranidel v kasárna
  • Kodex Cti - Efekt: Údržba o 4% nižší údržba vojáků
  • Balistika - Dovoluje: Lučištníci
  • Zákony Páky - Dovoluje: Stavbu katapultů v Kasárna
  • Guvernér - Dovoluje: Okupaci
  • Pyrotechnici - Dovoluje: Stavbu Zkušebny ohňostrojů
  • Logistika - Efekt: O 8% menší údržba vojáků
  • Střelný prach - Dovoluje: Trénink střelců v kasárna
  • Robotika - Dovoluje: Budování parních obrů v kasárna
  • Odlévání Kanónů - Dovoluje: Výstavbu dělostřelců v Kasárnách
  • Budoucnost Armády - Efekt: O 2% nižší údržba jednotek

V. Pozemní boj

 

                V Ikariamu jsou bojové jednotky rozděleny do několika tříd. Tyto třídy popisují funkci jednotek na bitevním poli. Postavte si dílnu ve které budete moci zlepšovat zbraně a brnění vašich vojsk i lodí. Dílna vám stačí jedna, vylepšení jednou objevená jsou dostupná ve všech vašich koloniích, tak není třeba dílnu zbytečně budovat několikrát. Momentálně stačí dílna na úroveň 19, vyšší level je zbytečný.

 

 

Těžká pěchota (hlavní bojová linie)

 

Formace těžké pěchoty je základní páteří každé armády. V boji na blízko útočí na nepřátelské jednotky tváří tvář a zároveň chrání střelecké a dělostřelecké jednotky za svými zády.  Pokud přijdete o veškeré jednotky těžké pěchoty budou na jejich místo  umístěni další jednotky. Ale tyto jednotky budou rychleji ničeny, protože nejsou uzpůsobeny k boji na tomto postu. Nebudou-li žádné jednotky k umístění do hlavní bojové linie, bitva končí.

 

Do těžké pěchoty se řadí Hoplit a Parní obr.

 

Lehká pěchota

 

Lehká pěchota se skládá z bojovníku pro boj zblízka, jejichž brnění jim dovoluje mobilní přesuny. Podporují v bitvě křídla, ale mohou také pomoci těžké pěchotě v hlavní bitevní linii. Pokud při bitvě přijdete o jednotky lehké  pěchoty na křídlech a soupeř jimi stále disponuje budete mít velké ztráty těžké pěchoty a střeleckých jednotek. Proto nepodceňujte důležitost obsazení křídel jednotkami.

 

Do lehké pěchoty se řadí Šermíři a Kopiníci. Preferujte Šermíře.

 

Střelecký bojovník

 

Střelečtí bojovníci se shromaždují za hlavní bitevní linií. Podporují pěchotu z bezpečné vzdálenosti a snižují počet nepřátel, kteří jsou stále na cestě. U této jednotky je důležité hlídat i stav munice (modrý ukazatel). Pokud jednotky nemají munici musíte s nimi zarotovat (viz. Strategie boje)

 

Mezi střelecké bojovníky patří střelec s prakem, Lučištník a Střelec. Preferujte Střelce.

 

Dělostřelectvo

Dělostřelecké jednotky se primárně zaměřují na městské hradby. Když jsou hradby kompletně zničeny, tak se zaměří na nepřátelské bojovníky pro boj zblízka, kterým způsobí obrovské škody.

 

Do dělostřelectva patří Beranidlo, Katapult a Dělo. Preferujte Děla.

 

Balonový bombardér

Práce bombardérů je kompletně zlikvidovat nepřátelské dělostřelectvo co nejrychleji. Až dělostřelectvo zneškodní, zaměří se na střeleckou bitevní linii. Poté se zaměří na linii pro boj zblízka a ve finále na křídla.

 

Gyroptéry

Jednotky vzdušné obrany mají schopnost odchytit bombardéry ještě dříve, než se stihnou zaměřit na své cíle. Tímto způsobem se dá zabránit těžkému bombardování našich jednotek. Když již není žádný bombardér na obzoru, pustí se do nepřátelské vzdušné obrany. Na jiné cíle neútočí.

 

Podpůrné jednotky

Podpora se skládá z několika jednotek, které se přímo nezúčastňují boje, ale podporují armádu několika různými způsoby. Sem řadíme Doktory a Kuchaře. Doktoři lečí jednotky, ale ne stroje. Kuchaři zajišťují morálku v bitvě. Bez kuchařů budou vaše jednotky po ztrátě morálky rozehnány, proto nasazování dostatečného počtu kuchařů nepodceňujte.

 

Zeď

Při bránění města drží hlavní bitevní linii právě tyto zdi. Síla zdí a zbraňového systému stejně jako odolnost zdí záleží na velikosti úrovně. V mnoha případech může být zeď prolomena pouze dělostřelectvem. Dokud část zdí stále stojí, není možné útočit z křídla.
Jakmile útočník zničí kus stěny (poruší zeď), tak se obranné jednotky přesunou do místa prolomení. Bude-li zeď celá zničena, jednotky na křídlech budou opět dostupné. Zeď se opraví až na konci bitvy.

VI. Námořní bitvy

 

         Na moři je také bitevní line pro boj zblízka. Rychlé lodě dokáží proplout kolem nepřátelského křídla, napadnout střelecké lodě či je bombardovat zezadu. Na moři samozřejmě nejsou městské zdi či jiné druhy překážek, proto zde nejsou dělostřelecké lodě.

 

Lodě těžké pěchoty

 

Beranidlová loď

Plamenometná loď

Parní Beranidlo

Balistová Loď

Katapultová Loď

Dělová Loď

Ponorka

Obchodní lodě

Doplnit vlastnosti lodí a nějaké rady

VII. Strategie boje

 

 

V Ikariamu se rozlišují bitvy na dva typy: jeden je na moři, kde mezi sebou bojují válečné lodě a druhý typ je pozemní bitva, kde bojují vojáci a vojenská technika.

 

Pasivní obrana

Obchodná přístav

 

Obchodní přístav je pro efektivní obranu v Ikariamu alfou a omegou. Úroveň obchodního přístavu má vliv pouze na rychlost nakládání lodí. To je výhodou při přesunu jednotek i surovin do svých napadených měst i spřátelených měst.

 

Pravidlo č.1: Udržujte svůj obchodní přístav na co největší úrovni.

 

Městská zeď

Městská zeď je pro obranu důležitou stavbou. Každá úroveň městské zdi zvyšuje její odolnost a zvyšuje limit jednotek ve městě (tzn. počet jednotek, které se vejdou do města, pokud tento limit překročíš, budeš bojovat před zdí a za zeď se dostaneš až se tvůj počet jednotek sníží pod limit jednotek zdi).

Další budovou pasivní obrany je úkryt. I když je od verze 0.4.2 umožněné snažší špehování měst s úkrytem na levelu 32, stále má tato budova smysl. Spoustě útokům zabráníte tím, že útočník nebude vědět co maté ve městě za jednotky a zda tam vůbec máte nějaké suroviny.

 

Pravidlo č.2: Mějte ve svém městě přítomny své špiony v obraně v minimálním počtu rovnající se ševelu radnice.

 

Obrana před příchozím útokem

Míří-li na vás útok drancovače, jste upozorněni červeným pozadím u ikony Armáda. V detailu byste měli mít přehled o tom, kolik času zbývá do napadení. Vzhledem ke skutečnosti, že nejkratší útok může trvat v ideálním případě 10 - 20 minut, máte přibližně stejný čas na provedení záchranných akcí. Není potřeba v těchto chvílích jednat zbrkle. Zkontrolujte si, kolik máte u sebe drancovatelných surovin (zjistíte ve skladu) a proveďte některé (nebo všechny) následující akce:

Přispěli jste již na rozvoj pily, nebo naleziště luxusních surovin? Pokud ne, je k tomu pravý čas. Tím se zbavíte dřeva, ale nezíská ho útočník.

Naložte své drancovatelné luxusní suroviny na obchodní lodě a odešlete je kamkoliv. V nejhorším případě máte na naložení cca 10 - 20 minut. Mějte však na paměti, že lodě by měly odjet z přístavu před invazí, jinak suroviny získá drancíř.

Nemáte-li aktivní bojové jednotky, je na čase nějakou vyrobit. V tomto okamžiku je nejlepší vyrobit beranidlovou, nebo balistovou loď. Přijíždí-li totiž útočník bez předchozí blokace vašeho přístavu, tzn. jen s vojáky na transportních lodích, vaše jediná bojová loď zařídí obrat invazních sil a pošle je domu

 

Pravidlo č.3: Při přicházejícím útoku nepanikařte a zachovejte chladnou hlavu. Vyplatí se to.

 

 

Aktivní obrana

 

Bojové jednotky – loďstvo

V počátcích hry vás proti útokům drancovačů z moře spolehlivě uchrání jakákoliv bojová loď. Pro drancovače totiž takový útok na vás znamená vyslat před invazními jednotkami lodě pro blokaci přístavu, což je finančně velice nákladná záležitost. Takto na vás může poslat armádu čítající několik desítek jednotek, a přesto nedojde k boji – transportní lodě útočníka budou zahnány bez boje na souši. I v pozdějších fázích hry vystačíte s 2-3 balistovými loděmi, trvale kotvícími ve vašem přístavu. Přestože to znamená hodinové náklady v řádech desítek zlatých, vyplatí se to.

 

Pravidlo č.4: Jakmile to jde, vybudujte loděnici a bojovou loď.

 

Pozemní  bojové jednotky

 

Zpočátku hry (než se dostanete k síře) budou páteř vaší pozemní armády tvořit střelci s prakem. Je to základní bojová jednotka, kterou lze pořídit pouze za dřevo. Čím dříve je budete moci rekrutovat, tím lépe. Kolem pěti jednotek prakostřelců odradí od útoku přes moře drancíře atakující taktéž prakonoši a dají vám čas na výzkum lepších bojových jednotek.

Tou asi nejefektivnější (pro obranu) je Falanga. O těžké štíty a kopí těchto mistrů defenzívy se spolehlivě rozbijí hordy prakostřelců i šermířů. Použijete-li na tuto jednotku bonusy z Dílny nejefektivnější obrannou jednotkou Ikariamu v poměru cena/výkon.

 

Pravidlo č.5: Vždy mějte ve městě tolik práčat kolik vám umožní vaše ekonomika, později přejděte na Falangy.

 

Psychologická forma obrany

Na závěr jsem si nechal několik tipů spíše s psychologickým efektem.

Jakákoliv jednotka, započítávající se do Generálského hodnocení, je dobrá. Odradí útočníky od zasílání malých bojových jednotek.

Nezavdávejte drancovačům příčinu k pokusům o drancování – nedržte u sebe moc surovin, pravidelně přispívejte na rozvoj zdrojů na ostrově.

Selže-li všechno, zkuste to ukecat – už i na to jsem dal :)


Ale nezapomínejte na poslední pravidlo obrany: Nejlepší obrana je útok !!!

 

Pozemní boje

 

 

K bitvě může dojít jednou ze dvou možností: buďto útok vedený po ostrově (město ležící na stejném ostrově) a nebo přes moře (město ležící na jiném ostrově). Útok vedený po ostrově má za následek vždy pozemní bitvu, za předpokladu, že obránce má ve městě umístěné vojsko nebo vojenskou techniku.

Pokud je útok veden přes moře, musíte si být jisti, že nepřítel v cílovém městě nedisponuje žádnou válečnou lodí. Pokud je tam mít bude, tak mohou být vaše obchodní lodě otočeny a vráceny zpět do města z kterého vyjeli. Proto je dobré mít v každém svém městě minimálně jednu válečnou loď jako prvek pasivní obrany. Pokud jsou ve městě na které chcete přes moře zaútočit válečné lodě musíte získat pod kontrolu přístav tohoto města. Proto je třeba napřed vyslat blokádu daného přístavu, to pošlete válečné lodě a zajistíte si volnou cestu, tedy pokud vyhrajete námořní bitvu. Zároveň tam lodě můžete poslat na delší dobu, takže můžete vojáky vyslat až když je vyklizeno. Díky této zkušenosti je dobré postavit i nějaké obrané loďstvo, zprvu útočníci určitě na bitevní lodě zapomenou, takže si ušetříte boje. Více informací viz. Námořní bitvy.

 

Po označení nepřátelského města v ostrovním přehledu se zobrazí následující útočné možnosti:

Drancování: jakmile jsou obranné jednotky poraženy, všechny suroviny které nejsou pod ochranou jsou drancovatelné (viz. budova sklad). Až budou obchodní lodě plné, nebo již nebudou žádné další suroviny k vydrancování, tak se lodě otočí a vrátí se domů.

Blokáda přístavu: bitevní lodě obsadí přístav a brání obchodním lodím vstup a výstup do přístavu.

Obsadit město (okupace) (vyžaduje výzkum guvernér v armádní sekci): Můžete použít okupované město jako základnu pro vaše vojsko.

 

Morálka

 

Výsledek bitvy závisí nejen na velikosti armády a vojenské technice, ale také na morálce bojovníků. Všichni vojáci začínají, nebo končí bitvu s plnou morálkou. Po každém bitevním kole se morálka přepočítává a zvyšuje se, či snižuje v závislosti na mnoha faktorech. Pokud morálka klesne na nulu, vojsko bude rozptýleno. Na morálku mají vliv následující faktory:

 

Faktory úbytku morálky:

Únava snižuje morálku každé kolo.

Vaše strana má mnohem větší ztráty než nepřítel.

Nepřátelská armáda je mnohem početnější.

Nepřátelská armáda je složena z více útočníků.

Vaše dělostřelecké nebo střelecké pozice jsou napadeny z křídel.

Vaše dělostřelecká pozice je bombardována.

Vaše hlavní bitevní linie byla prolomena.

Odolnost nepřátelské zdi je příliš veliká.

 

Faktory růstu morálky:

Árésova pevnost

Jednotky zvyšující morálku - kuchaři

 

Drancování

            Nejlepší je provádět misi drancování z ostrova na kterém je i město, které chcete drancovat. Když na daném ostrově není kolega z vaší aliance, ke kterému by jste si mohli umístit vojsko, budete si muset nějaké město obsadit (viz. Vojenská okupace).

 

Vojenská okupace

                Abyste mohl okupovat cizí město, musíte mít hotový výzkum "Guvernér" z oblasti "Armáda".

 

                Alianční spolubojovníci mohou umístit své vojsko a lodě do města, které okupujete. Z tohoto města je možné poté plánovat další akce, včetně dalšího dobývání. Když se okupační armáda vrátí z úspěšného drancování, okupované město obdrží 10% surovin z kořisti a zbytek surovin bude převezen do města okupanta. Okupační armáda samozřejmě zůstane v okupovaném městě.

 

                Majitel okupovaného města nemůže podnikat žádné vojenské akce (vyjímkou je pouze povstání proti okupantovi). Výcvik jednotek a stavba lodí je v okupovaném městě dvojnásobná.

 

Tip: jestliže není město již okupované během návratu vojska, bude vojsko rozptýleno. Naložené zboží bude darováno tomuto městu. Pokud vydrancované suroviny nelze nalodit díky blokádě přístavu, taky tyto suroviny budou opět odeslány do města včetně drancířské armády. Proto je nutné aby okupant měl pod svou kontrolou jak přístav, tak i město. Armádu a lodě v okupovaném městě můžete kdykoli stáhnout zpět, stačí si vybrat pouze cílové město ze seznamu vašich měst a poslat je domů. Pokud budete chtít okupaci zrušit, můžete tak učinit ve vašem paláci.

 

Tip: Pokud chcete zjistit zda má hráč ve městě loď, a vy nemáte možnost ho vyšpehovat, můžete to zjistit skrz generálské body. Pokud hráč má v generálech 0 bodů, znamená to, že nemá ani jednu jednotku, takže ani lodě. To zjistíte přes hodnocení a v rolovacím menu zvolte Generálské body.

 

 

Námořní bitvy

Dopsat návod námořních bitev, strategii, faktory morálky a tipy

 

 

VIII. Obchod

 

Základní výměna je možná po domluvě, pomocí obchodního přístavu a obchodní lodě. Level přístavu určuje rychlost naložení nákladu. Posílání do jiné vesnice je hračka, stačí vybrat vesnici na mapě a kliknout na přesun zboží nebo v přístavu zvolíte ikonu kolonie, tam vyberete jaké a kolik a odešlete, pokud máte akční body bude zboží odesláno. V opačném případě budete muset počkat než se vrátí ostatní vaše flotily.

Že k vám míří cizí loď se zbožím poznáte v armádním poradci, pokud na ní najedete myší zobrazí se vám i náklad.

 

Poznámka: již dopravené suroviny najdete po kliknutí na ikonku správce města.

 

Obchodní lodě se nedají zničit a každá další je dražší než ta předchozí. Další obchod je možné provádět přes tržiště. Zde se ovšem mění suroviny za zlato a opačně, takže pro směnu luxusních surovin si nezapomeňte udržovat dobré kontakty.

 

Poznámka: pokud máte ústní dohody o luxusní vyměně, tak tržiště dlouho potřebovat nebudete.


 

Úroveń tržiště určuje dosah, čili zprvu můžete obchodovat jen s tržišti v okolních ostrovech. Napřed si na tržišti musíte vyhledat nabídky, pokud chcete surovinu koupit - vyberte chci koupit, pokud naopak prodat – chci prodat. Ze seznamu nabídek si můžete vybrat tu nejvýhodnější, ale má to háček, potvrzením obchodu, totiž jen vyšlete vaši loď do daného přístavu, ale pokud je daleko, tak může zboží mezitím vyfouknout někdo jiný a na vás zbyde jen něco. Také se může stát, že majitel zboží mezitím zdraží a opět se loď vrátí s prázdnou, takže výhodné nabídky nemusí vždy končit výhodně.
Při potvrzení daného nákupu, zadáváte maximální množství, které chcete koupit, ale i maximální cenu. Ano jak už jsem se zmínil, je klidně možné, že až vaše loď dorazí zboží už bude dražší a vy budete mít smůlu. To, ale není vše, pokud jste nebyli uspokojeni vyhledáváním, tak dole ještě můžete vytvořit "inzerát" s nabídkou či poptávkou. Kde zadáte množství a cenu a poté se dané množství surovin či peněz zarezervujte pro tyto obchody. Výhodou je, že pokud jste aktivní vy (1. část), tak posíláte loď vy, naopak jestli jen dáváte inzerát (2.část) je aktivní protistrana a ta taky vyšle obchodní loď, takže ušetříte obchodní lodě a akční bod.

IX. Budovy

 

Městská radnice

Potřebný výzkum: žádný

V srdci města můžete nalézt městskou radnici, díky které vaše město roste a vzkvétá. Chytří a ochotní služebníci, kteří zde pracují, vám vždy rádi poskytnou informace o vaší populaci.

Každé rozšíření městské radnice zvyšuje maximální možný počet obyvatel ve městě. Dále rozšířením radnice získáváte akční body. Tyto body jsou velmi důležité. Každá akce, jako poslání obchodních lodí, jednotek nebo flotily stojí jeden akční bod.

 

Akademie

Potřebný výzkum: žádný

Akademie je místem koncentrované moudrosti a kombinují se v ní tradice starého světa s moderními technologiemi. Nejmoudřejší hlavy vašeho města na vás již čekají u vstupu! Berte v úvahu, že vědci a mudrcové potřebují vlastní laboratoře, které stojí peníze. Čím větší je vaše akademie, tím více vědců můžete zaměstnat a tím získávat více bodů výzkumu.

 

Kasárny

Potřebný výzkum: žádný

Kasárna je místo, kde se divoké mládí krystalizuje v bojovou sílu. Vaši vojáci zvládnou zacházet s meči, kopími, či katapulty a jsou schopni provést mocné bojové mechanismy skrze bitevní pole. Čím vyšší je úroveň vašich kasáren, tím rychleji jsou vaši vojáci cvičeni.

Tip: Mám města na 4 ostrovech, kasáren mám 5 (na každém ostrově minimálně jednu)

 

Obchodní přístav

Potřebný výzkum: žádný

Přístav je vaší branou do světa. Zde můžete najímat obchodní lodě a připravovat je na dlouhé cesty. Rovněž zde můžete přijímat zboží ze vzdálených míst. Větší přístavy svým majitelům dovolují rychlejší nakládání lodí. Je možnost postavit v jednom městě dva přístavy a to zvýší rychlejší nakládání obchodních lodí.

Tip: Ve městech, kde mám tržnici stavím přístavy dva pro rychlejší nakládání surovin.

 

Loděnice

Potřebný výzkum: Armáda – suché doky

Čím by bylo ostrovní království beze své flotily? V loděnici jsou vyráběny mocné válečné lodě a odtud také vyrážejí na plavby přes oceán. Nechť se před nimi třese všech sedm moří! Vyšší úroveň loděnice buduje lodě rychleji a zpřístupňuje nové druhy lodí (na základě výzkumu).

Tip. Postavte si v loděnici válečné lodě a umístěte minimálně jednu do každého města. Je to velmi účinná obrana proti drancování. Ne všichni totiž jezdí drancovat s válečnými loďmi. To ale neplatí u útoku po souši.

 

Sklad

Potřebný výzkum: Ekonomie – konzervace

Sklad dokáže uchránit část vašich surovin. Drží zlé drancíře, déšť, ptáky a další nepříjemnosti, daleko od vašich zásob. Jeho správce je taktéž informován o celkové kapacitě a aktuálních stavech surovin.

Zvyšováním úrovně svého skladu docílíte jeho větší kapacity a navýšení objemu zabezpečených surovin.

 

Halda

Potřebný výzkum: Halda

Halda Vám umožní skladovat velké množství surovin. Každá úroveň haldy umožňuje uložit 32.000 kusů od každé suroviny. Halda ovšem není chráněná před drancováním. V jednom městě může být pouze jedna halda.

 

Městská zeď

Potřebný výzkum: žádný

Městská zeď chrání Vaše obyvatele nejen před nepřáteli, ale i před sluncem. Pozor! Protivníci budou hledat díry ve zdi nebo po ní vylézat. Každá úroveň městské zdi zvyšuje její odolnost a zvyšuje limit jednotek ve městě (tzn. počet jednotek, které se vejdou do města, pokud tento limit překročíš, budeš bojovat před zdí a za zeď se dostaneš až se tvůj počet jednotek sníží pod limit jednotek zdi).

 

Hostinec

Potřebný výzkum: Ekonomie – vinařský lis

Po celodenní práci není nic příjemnějšího, než džbánek vychlazeného vína. Právě proto se vaši obyvatelé tak rádi scházejí v hostinci. A když zazní poslední ze starých písní a den se chýlí ke konci, odcházejí domů klidní a šťastní. Každé rozšíření vašeho hostince dovoluje servírovat více vína.

 

Muzeum

Potřebný výzkum: Věda – kulturní výměny

V muzeu mají vaši obyvatelé možnost shlédnout jak mnoho národů se snaží kopírovat naši skvělou kulturu. Aby se na tomto místě mohly pořádat větší exhibice, je třeba vaše muzeum rozšířit. Každá expanze vašeho muzea dovoluje vystavit další exponát.

 

Palác

Potřebný výzkum: Mořeplavectví – expanze

Palác je opravdu reprezentativním místem, ze kterého můžete vést své impérium! Taky je z něj nádherný výhled na moře.Každé rozšíření paláce vám dovoluje založit další kolonii.

 

Guvernérova rezidence

Potřebný výzkum: žádný; není možno vystavět v hlavním městě

Guvernér zajišťuje, aby ve vašich koloniích správně probíhaly každodenní administrativní úkony. Rovněž snižuje úroveň korupce v koloniích. Guvernérova rezidence může být rovněž přebudována na palác, pokud budete někdy chtít přesunout své hlavní město.

 

Tip: Při zakládání nové kolonie je lepší nejdříve rozšířit rezidence ve všech koloniích a pak nejdříve založit kolonii. Tím předejdete korupci ve všech městech.

 

Ambasáda

Potřebný výzkum: Mořeplavectví – cizí kultury

Ambasáda je velice živým místem. Diplomati z celého světa zde sjednávají kontrakty, debatují o smlouvách a domlouvají aliance. Za účelem zvětšení aliance je třeba rozšířit vaši ambasádu. Každá úroveň ambasády zvyšuje počet vašich diplomatických bodů.

Počínaje třetí úrovní jste schopni založit vlastní alianci.

 

Tržiště

Potřebný výzkum: Ekonomie – bohatství

Kupci a obchodníci provádějí své obchody právě na tomto místě. Vždy existuje možnost udělat dobrý obchod. Obchodníci zdaleka raději vždy zamíří na velké a dobře známé trhy! Dosah a kapacita vašeho tržiště jsou rozšířeny s každou druhou expanzí.

 

Úkryt

Potřebný výzkum: Věda – špionáž

Dobrý vladař si vždy hlídá jak své protivníky, tak své spojence. Úkryt vám umožňuje si najímat špehy, kteří vám mohou podávat informace o ostatních městech. Větší úkryt umožňuje vydržování více špehů.

Tip: snažte se pro nejvyšší efekt kontrašpionáže mít v obraně tolik špehů jaká je úroveň vaší radnice daného města.

 

Dílna

Potřebný výzkum: Věda – vynález

Nejschopnější lidé z vašeho města pracují právě zde. Zlepšují vybavení vašich vojáků a upravují těžké stroje pomocí posledních vynálezů. Nechť se stanou ještě silnějšími! Každá úroveň rozšíření vám umožňuje další vylepšení pro vaše vojáky a lodě. Po vylepšení všech jednotek můžete dílnu bez obav zbourat a místo ní postavit jinou budovu. V současné verzi (0.4.2) stačí postavit dílnu do úrovně 19. vyšší úrovně již jsou zbytečné.

 

Hájovna

Potřebný výzkum: Ekonomie - Vylepšené získávání zdrojů

Silní dřevorubci mohou porazit i ty největší stromy. I oni vědí, že lesy musí být obnovovány a musí být vysazovány nové stromy, aby mohli i nadále používat řemeslníci kvalitní dřevo na stavbu domů. Produkce stavebního materiálu se zvýší o 2% za každou úroveň.

 

Sklárna

Potřebný výzkum: Ekonomie - Vylepšené získávání zdrojů

Opravdoví mistři svého umění dokáží vytvořit třpytivé kusy ve sklárně. Umějí také vyrobit brýle a další užitečné věci ze skla. Každá úroveň zvýší produkci krystalického skla o 2%. Lze postavit jen na ostrově s krystalickým sklem.

 

Věž alchymisty

Potřebný výzkum: Ekonomie - Vylepšené získávání zdrojů

Když vítr fouká na západ, zatuchající smrad zaplní ulice v blízkosti věže a občané nevystrčí nos ze svých domovů bez toho, aniž by měli kolíček na nose. Naši alchymisté neposedně bádají po dokonalé směsi, která by nám usnadnila získat ještě více síry z jámy. Lze postavit jen na ostrově se sírou.

 

Vinařství

Potřebný výzkum: Ekonomie - Vylepšené získávání zdrojů

Vinař vždy vybírá pouze to nejslunnější místo ve svém kraji, aby měl tu největší sklizeň ve svém okolí. Toto vede k mnohem větší sklizni vína, než tomu bylo dosud. Každá úroveň zvyšuje produkci vína o 2%. Lze postavit jen na ostrově se vínem.

 

Kameník

Potřebný výzkum: Ekonomie - Vylepšené získávání zdrojů

Vyškolený kameník těží mramor vždy na tom pravém místě se svým kvalitním náčiním. Dopřává si méně přestávek, a tak naši stavitelé mají vždy potřebný materiál, který je nezbytný pro stavbu budov. Každá úroveň této budovy zvyšuje produkci mramoru o 2%. Lze postavit jen na ostrově se mramorem.

 

Truhlárna

Potřebný výzkum: Mořeplavectví - Truhlařina

Tesaři používají pouze to nejlepší dřevo ve svých dílnách. Proto naši řemeslníci jsou schopni postavit pevnější nosné trámy a proto nemusejí být budovy již nikdy v budoucnu opravovány. Každá úroveň rozšíření sníží spotřebu stavebního materiálu na stavbu , výcvik jednotek a stavbu lodí o 1%.

Tip: Doporučuji si tuto budovu rozšířit na maximální úroveň v každém městě, investice se 100% vyplatí.

 

Optik

Potřebný výzkum: Věda - optika

Zvětšovací čočky a brýle nejsou určeny jen našim vědcům aby lépe viděli na své dokumenty a nehledali je na svém stole, ale jsou také důležité v technologiích, které vyvíjí a jsou na ně patřičně hrdí. Oční optik všechno zakládá do šanonů a poté do krabic tak, aby se ztrácelo co nejméně dokumentů. Každá úroveň rozšíření sníží spotřebu krystalického skla na stavbu budov, výcvik jednotek a stavbu lodí o 1%.

 

Zkušebna ohňostroje

Potřebný výzkum: Armáda - Pyrotechnici

Neustálá cvičení s ohňostroji nejenom ozařují nebe, ale občas také okolní budovy. Naše výzkumy mohou pouze zlepšit spotřebu síry, když testují znovu a znovu nové směsi. Každá úroveň rozšíření sníží spotřebu síry na stavbu budov, výcvik jednotek a stavbu lodí o 1%.

 

Vinný sklep

Potřebný výzkum: Ekonomie - vinné sklepy

Pouze nejčistší vína jsou uchována ve vychlazeném sklípku. Mistr vinař každý den kontroluje víno aby zbytečně nekapalo ze sudů na zem a aby obyvatelé vašeho města měli vždy co pít. Každá úroveň rozšíření sníží spotřebu vína na stavbu budov, spotřebu vína v hostinci, výcvik jednotek a stavbu lodí o 1%. Už jen kvůli snížení spotřeby v hostinci se tato budova vyplatí. Dovolí vám totiž postavit větší úroveň radnice, protože při stejné produkci vína se sníží vaše spotřeba vína o 46% na max. úrovni hostince.

Tip: Doporučuji si tuto budovu rozšířit na maximální úroveň v každém městě, investice se 100% vyplatí.

 

Pracovna architekta

Potřebný výzkum: Ekonomie - architektura

Úhelník, kompas a metr: Pracovna architekta poskytuje vše potřebné pro vybudování pevnějších hradeb a stabilnějších střech. Dobře projektované budovy spotřebují o hodně méně mramoru, než křivé budovy. Každá úroveň rozšíření sníží spotřebu mramoru na stavbu budov o 1%.

Tip: Doporučuji si tuto budovu rozšířit na maximální úroveň v každém městě, investice se 100% vyplatí.

 

Chrám

Potřebný výzkum: Náboženství

Chrám je místem věrnosti, víry a reflexe. Kněží zde žijí, uctívají svého Boha a šíří jeho slova po celém ostrově. Zde se můžete modlit k Bohu tak dlouho, dokud mu neprokážete dostatek respektu aby vás obdaroval zázrakem.

 

Tip na závěr: Já stavím ve všech městech tyto budovy: Radnice, palác/rezidence, haldu, hostinec, museum, zeď, přístav, úkryt, truhlárna, architekt, vinný sklep a budovu na zvýšení produkce luxusní suroviny. Potom mi v každém městě zůstanou 2 volná místa. Tam stavím zbylé budovy (tržnice, kasárna, akademie, ambasáda).

X. Náboženství a zázraky

 

            Ve světě antického Řecka je k dispozici mnoho bohů. A nejen v Řecku - římané, kteří jsou známí svou schopností se zdokonalovat, jednoduše okopírovali skoro celý řecký svět božstev a bohy přejmenovali! Navíc měli bohové na Olympu hodnotu pro zábavu ve společnosti. Byla to v základu jedna velká žárliva rodinka. Každý bůh má své pravomoci a každý městský stát má své ochranné bohyči boha. V Ikariamu má každý ostrov svého boha ochránce. Na každém ostrově je pro odpovídající božstvo, které na ostrov dohlíží, monument. A jak božstvům náleží, může ochranný bůh ostrova vyvolat pro své přívržence zázrak! Bohové jsou ale nároční - pomůžou jen když něco dostávají.

Věc, kterou božstvo nejvíce vyhledává je víra. Na víře se musí tvrdě pracovat - obzvláště ve světě zaměřeném na vědu a myšlení! Božstvo se zajímá pouze o ostrov, na kterých mají obyvatelé dostatek víry.

 

            Přesunem populace na ostrov bohosloví vybudují tamní obyvatelé ve svém městě chrám a několik vesničanů zde bude zaměstnáno jako kněží. Každý kněz, který bude vybrán Bohy bude mít za úkol přesvědčit svými příběhy dalších pět obyvatel ostrova. Nicméně na to je potřeba trochu času - Ikariam lidé jsou velmi kritičtí a není jednoduché je přesvědčit. Takže panovníci kteří mají zájem o mocné zázraky musí mít v populaci 1/6 knězů! Větší ostrovní města snižují účinek jednoho kněze. Pro vládce je velmi těžké zvýšit u ostrovanů víru na 100%! Pověsti praví, že jsou také v okolí bezohlední vládci, kteří ohrožují ostatní vyhlášením války, pokud budou šířit nadále svou víru.

 

                Další nevýhodou je sám památník. Ačkoliv velká část práce je již hotova, jelikož každý ostrov již jeden z pomníků má, pravého Boha nelze tak snadno potěšit. Památník může být rozšířen na 5. úroveň, takže bude potřeba poté i více veřících obětí které by uspokojili Boha. Chcete-li památník na ostrově rozšířit, všichni hráči na ostrově mohou přispět surovinami. Aby památník mohl zářit v celé své slávě, jsou nutné luxusní suroviny, které nelze na ostrově vytěžit! (Takže pokud jste na ostrově s vínem, místní zázrak potřebuje mramor,síru a krystalické sklo k expanzi). Každopádně investovat do světa bohů se vyplatí. Čím větší je procento věřících v boha na ostrově a větší památník, tím větší je síla zázraku.

 

Ale jak vlastně zázraky fungují?

                Jakmile máte chrám, kněží se mohou modlit za zázrak k Bohu ostrova. Kněží jsou velmi chytří, modlí se jen pro zázrak za celé obyvatelstvo. Tím je myšleno, že všechna města celé říše jsou ovlivněna, nejen město ležící na daném ostrově. Každý Bůh nabízí jiná požehnání k podpoře svých následovníků. Jestliže je na ostrově chrám, může v něm být zázrak aktivován v případě že je žádoucí. Po aktivaci zázraku musíte čekat nějaký čas než se budete smět opět modlit pro zázrak znovu. Božstva neradi často využívají svých schopností a proto kněží museli trpět mnohdy četnými ranami než zjistili jak moc Bůh je ochoten se podělit o zázrak. Čím více božstev národ uctívá, tím více různých zázraků si může vládce užívat, čímž si zajistí strategickou výhodu. Pokud se soustředí jen na jednoho boha, získá "pouze" tu výhodu, že na další aktivaci zázraku nemusí čekat tak dlouho. Teď si musí každý moudrý vládce dobře rozvážit, zda bude radši vylepšovat svoje zázraky nebo zda místo chrámu postaví budovu, která bude produkovat světské věci. To není žádné lehké rozhodování!

 

 

Zázraky

 

Héfaistova Kovárna

Héfaistos, Bůh kovářů, může požehnat práci svým kovářům. Vyrobené brnění bude po několik hodin opravdu silné a jejich meče neuvěřitelně ostré, tato zbroj je dílem samotného Boha.

 

Hádův posvátný háj

Mocný Hádés, vládce podsvětí může seslat strašné Gorgony, kteří mohou nepřátelské pohledy proměnit v kamenné sochy. Tím však mají příjemný vedlejší efekt, po bitvě budeme mít dostatek kamene na opravu městské zdi.

 

Démétéřiny zahrady

Démétér, Bohyně země a úrody může požehnat vaší úrodě a fantastické skliznií. Vaše populace se bude mnohem rychleji zvyšovat - za předpokladu, že budou obyvatelé šťastní a budou mít dostatek ubytovacích míst.

 

Athénina svatyně

Athéna, neúnavná, neporazitelná ochránkyně. Bohyně chrání vaše města posílením městských zdí a ve skladech vám pomůže zabezpečit více surovin.

 

Hermova svatyně

Hermés, Bůh obchodníků a dopravy, nemůže vystát pohled nad nehybnými loděmi a nevyužitým zbožím. Plní přání prodavačů a dostane je na místo určení rychlej tak, že obdaruje dělníky v loděnici nadlidskou schopností. To znamená, že každá loď musí vynaložit pouze zlomek běžného času při nakládce v přístavu.

 

Áréova Pevnost

Árés, nenáviděný Bůh divokého válčení, krvežíznivost a masakrů naplňuje srdce čistou nenávistí všech bojovníků v okolí vašeho města. Tito bojovníci vyrazí do krvavého souboje bez ohledu na své zdraví, dokud nepadnou k zemi.

 

Poseidónova svatyně

Poseidon, Bůh moří, poslal mnoho neuctivých námořníků na odyseu. Naštěstí ti, kteří ho ctí mohou očekávat, že jejich lodě se budou plavit po klidných vodách a vítr je bude doprovázet do přístavu, tam kam mají namířeno. Poseidon zkracuje cestovní dobu všem lodím, které se vydají na cestu, když je aktivní zázrak.

 

Kolos

Kolos je socha boha slunce Héliose. Dokáže rozzářit slunce v pochodni Kolose. Do očí bijící jasné světlo, které je možné vidět po celém Řecku, symbolizuje hrozbu mocného Boha a tak zajišťuje chaotický úprk a zmatek mezi nepřáteli.

XI. Diplomacie

 

                Po dokončení výzkumu oboru Cizí kultury a postavení ambasády je možné navazovat diplomatické styky s okolními hráči. Lze zakládat vlastní aliance či do již existujících vstupovat. Pokud hráč založí vlastní alianci, stává se automaticky Vůdcem aliance, Generálem, Ministrem vnitřních věcí a Diplomatem. Posledně jmenované tři posty lze po rozšíření dané aliance o další hráče předávat. Diplomat se stará zcela překvapivě o vše okolo diplomacie, má pravomoc uzavírat alianční dohody, dostává zprávy adresované alianci a vidí alianční partnery. Generál vidí všechny jednotky členů celé aliance, vidí útoky přicházející na členy aliance a kterýkoliv útok pocházející od člena své aliance může zrušit. Ministr vnitřních věcí se stará o propouštění a nabírání členů, vidí zásoby všech členů a edituje interní alianční stránku. Samotný vůdce aliance má pravomoc alianci rozpustit, přiřazuje členům posty(viz výše), může editovat jméno aliance případně předat její vedení. Kromě toho může propustit konkrétního člena aliance.